Op jullie website stond ooit in grote letters: “Culture eats strategy for breakfast.” Was dat een boutade of echt jullie overtuiging?
Pieter-Jan:
Dat is écht onze overtuiging. Strategie is belangrijk, maar cultuur is bepalend. Je kan de beste plannen maken, maar als de sfeer in je team niet goed zit, als mensen zich niet veilig voelen of als er geen vertrouwen is, dan komt er niets van terecht. Een gezonde bedrijfscultuur is de voedingsbodem voor alles. Daarom hechten wij daar zo veel belang aan.
En wat zijn dan de ingrediënten van die cultuur?
Geert:
Bij Koraal draait het om drie kernwaarden: efficiëntie, dienstbaarheid en — jawel — gezelligheid. Dat laatste roept soms vragen op in onze sector, maar voor ons is het volkomen logisch.
Laten we met efficiëntie beginnen. Wat bedoelen jullie daar precies mee?
Pieter-Jan:
Efficiëntie gaat bij ons niet enkel over snelheid. Het gaat over slim werken, kwaliteitsvol werken. We willen geen tijd verliezen aan dubbel werk of omslachtige processen. Daarom zetten we sterk in op technologie — maar altijd als hulpmiddel, nooit als doel op zich. Door repetitieve taken te automatiseren, creëren we ruimte voor wat echt telt: menselijk contact, inhoudelijke scherpte, strategisch denken.
Geert:
En dat is belangrijk. Want hoe efficiënter onze werking, hoe beter we onze cliënten kunnen bijstaan. Maar ook: hoe meer ademruimte er is voor onszelf. Efficiëntie maakt het werk gewoon aangenamer.
En dan die tweede waarde: dienstbaarheid. Klinkt bijna ouderwets.
Pieter-Jan:
Misschien wel, maar voor ons is het essentieel. Dienstbaarheid betekent dat je je inzet voor iets of iemand buiten jezelf. Dat begint natuurlijk bij onze cliënten: we willen hen met respect en oprechte betrokkenheid bijstaan. Maar het gaat verder dan dat.
Geert:
Dienstbaarheid betekent bij Koraal ook: er zijn voor je collega’s. Bereid zijn om even te helpen, ook al is het ‘niet jouw taak’. En ook: nadenken over onze rol in de samenleving. We hebben een verantwoordelijkheid, als juristen én als mensen. We willen bijdragen aan iets dat groter is dan onszelf.
En dan: gezelligheid. Niet meteen een waarde die je verwacht in een advocatenkantoor.
Geert (lacht):
Nee, dat klopt. Maar bij Villa Juris hadden we altijd al veel belang gehecht aan de menselijke kant van samenwerking. Toen we samensmolten met Koraal was het mooi om te zien dat die waarde daar evengoed leefde. Gezelligheid betekent bij ons niet dat er elke dag taart moet zijn — al mag dat gerust. Het betekent dat je je goed voelt op je werk, dat er gelachen mag worden, dat er vertrouwen is.
Pieter-Jan:
Gelukkige advocaten zorgen voor gelukkige cliënten. Zo simpel is het. We willen een omgeving creëren waarin mensen zichzelf kunnen zijn, zich gerespecteerd voelen, en met plezier naar kantoor komen. Dat vertaalt zich in de kwaliteit van ons werk.
En dat past mooi bij jullie slogan: ‘Never wrong to do right’?
Geert:
Absoluut. Die slogan is geen marketingtruc. Het is een leidraad. Intern én extern. We proberen elke dag het juiste te doen — voor onze cliënten, voor elkaar en voor de wereld rondom ons. Dat lukt niet altijd perfect, maar het is wel altijd ons vertrekpunt.
Pieter-Jan:
Dat is écht onze overtuiging. Strategie is belangrijk, maar cultuur is bepalend. Je kan de beste plannen maken, maar als de sfeer in je team niet goed zit, als mensen zich niet veilig voelen of als er geen vertrouwen is, dan komt er niets van terecht. Een gezonde bedrijfscultuur is de voedingsbodem voor alles. Daarom hechten wij daar zo veel belang aan.
En wat zijn dan de ingrediënten van die cultuur?
Geert:
Bij Koraal draait het om drie kernwaarden: efficiëntie, dienstbaarheid en — jawel — gezelligheid. Dat laatste roept soms vragen op in onze sector, maar voor ons is het volkomen logisch.
Laten we met efficiëntie beginnen. Wat bedoelen jullie daar precies mee?
Pieter-Jan:
Efficiëntie gaat bij ons niet enkel over snelheid. Het gaat over slim werken, kwaliteitsvol werken. We willen geen tijd verliezen aan dubbel werk of omslachtige processen. Daarom zetten we sterk in op technologie — maar altijd als hulpmiddel, nooit als doel op zich. Door repetitieve taken te automatiseren, creëren we ruimte voor wat echt telt: menselijk contact, inhoudelijke scherpte, strategisch denken.
Geert:
En dat is belangrijk. Want hoe efficiënter onze werking, hoe beter we onze cliënten kunnen bijstaan. Maar ook: hoe meer ademruimte er is voor onszelf. Efficiëntie maakt het werk gewoon aangenamer.
En dan die tweede waarde: dienstbaarheid. Klinkt bijna ouderwets.
Pieter-Jan:
Misschien wel, maar voor ons is het essentieel. Dienstbaarheid betekent dat je je inzet voor iets of iemand buiten jezelf. Dat begint natuurlijk bij onze cliënten: we willen hen met respect en oprechte betrokkenheid bijstaan. Maar het gaat verder dan dat.
Geert:
Dienstbaarheid betekent bij Koraal ook: er zijn voor je collega’s. Bereid zijn om even te helpen, ook al is het ‘niet jouw taak’. En ook: nadenken over onze rol in de samenleving. We hebben een verantwoordelijkheid, als juristen én als mensen. We willen bijdragen aan iets dat groter is dan onszelf.
En dan: gezelligheid. Niet meteen een waarde die je verwacht in een advocatenkantoor.
Geert (lacht):
Nee, dat klopt. Maar bij Villa Juris hadden we altijd al veel belang gehecht aan de menselijke kant van samenwerking. Toen we samensmolten met Koraal was het mooi om te zien dat die waarde daar evengoed leefde. Gezelligheid betekent bij ons niet dat er elke dag taart moet zijn — al mag dat gerust. Het betekent dat je je goed voelt op je werk, dat er gelachen mag worden, dat er vertrouwen is.
Pieter-Jan:
Gelukkige advocaten zorgen voor gelukkige cliënten. Zo simpel is het. We willen een omgeving creëren waarin mensen zichzelf kunnen zijn, zich gerespecteerd voelen, en met plezier naar kantoor komen. Dat vertaalt zich in de kwaliteit van ons werk.
En dat past mooi bij jullie slogan: ‘Never wrong to do right’?
Geert:
Absoluut. Die slogan is geen marketingtruc. Het is een leidraad. Intern én extern. We proberen elke dag het juiste te doen — voor onze cliënten, voor elkaar en voor de wereld rondom ons. Dat lukt niet altijd perfect, maar het is wel altijd ons vertrekpunt.