Blog

Koraal. What's in a name?


Een gesprek met Pieter-Jan Franssen en Johan Vanmuysen over de naam en visie van Koraal Advocaten.

We vallen met de deur in huis: waar komt die gekke naam vandaan?

Pieter-Jan:

Die vraag krijgen we wel vaker. Tussen namen als Lex, Ius of iets met Advo springt “Koraal” natuurlijk wel in het oog. En eerlijk? Dat is ook de bedoeling.

Toen ik mijn eigen kantoor opstartte, koos ik voor “Advocaat Pieter-Jan Franssen”. Niet erg origineel, maar wel duidelijk en laagdrempelig. Cliënten wisten meteen wie ze voor zich hadden. Maar van bij de start was het mijn ambitie om te groeien en een team uit te bouwen met verschillende expertises. En dat team verdient een naam die niet draait rond één persoon. Een abstractere naam voelde logischer.

Maar waarom dan net ‘Koraal’?

Pieter-Jan:

De naam is niet toevallig gekozen. We hebben ons de voorbije jaren sterk verdiept in legal design, waarbij je juridische dienstverlening herdenkt vanuit het perspectief van de gebruiker. Die gebruiker is niet alleen de cliënt, maar ook de advocaat binnen het kantoor.

Vanuit dat perspectief zie je dat het klassieke model in de sector vaak vastloopt. De cijfers over burn-outs, verslaving en mentale problemen bij advocaten zijn alarmerend. Veel kantoren werken nog volgens een strakke piramidestructuur: één rechte weg omhoog, met prestatiedruk en interne concurrentie als gevolg. Alleen — niet iedereen kán naar de top. Dat creëert frustratie, en op termijn ook uitval.

Dus gooien jullie het over een andere boeg?

Pieter-Jan:

Inderdaad. Koraal verwijst naar het koraalrif: een levend ecosysteem waarin alles floreert als de omstandigheden juist zijn. Zo willen wij ook werken. Geen piramide, maar een ecosysteem waarin ieder individu zijn plek vindt, mag groeien, en samenhang vanzelf ontstaat. We geven ruimte voor ieders sterktes. Wie graag pleit, krijgt meer rechtbankwerk. Wie liever studeert, verdiept zich. Wie het liefst met cliënten werkt, krijgt daarvoor de ruimte. Vertrouwen en verantwoordelijkheid gaan daarbij hand in hand.

Johan, jij richtte ooit Villa Juris op. Hoe kijk jij naar die visie?

Johan:

Wat mij meteen aansprak bij Koraal, was de durf om het anders aan te pakken. Bij Villa Juris hadden we veel ervaring en een sterke reputatie, maar ook wij voelden aan dat de sector nood heeft aan vernieuwing. De keuze om met Koraal verder te gaan was dus geen afscheid van het verleden, maar net een stap vooruit. Wat Koraal voorstaat, sluit perfect aan bij hoe ik zelf wil samenwerken: inhoudelijk sterk, mensgericht, en toekomstbestendig.

De slogan van Koraal is ‘Never wrong to do right’. Hoe moet je dat begrijpen?

Pieter-Jan:

Het is onze morele toetssteen. We zijn een waarde-gedreven kantoor. Dat betekent dat we ons bij elk dossier, bij elke beslissing, de vraag stellen: is dit het juiste om te doen? We geloven dat je je keuzes moet kunnen verantwoorden, zowel naar jezelf als naar je cliënten. Als dat niet lukt, moeten we bijsturen. Integriteit is geen luxe, het is een basisvoorwaarde.

Wat mogen cliënten dan concreet van Koraal verwachten?

Johan:

Een partner in life. Koraal biedt uitstekende juridische expertise, heldere communicatie, en een faire prijs. We combineren diepgaande ervaring — onder andere in bouw- en ondernemingsrecht — met een sterk netwerk. En ja, ook met technologische voelsprieten.

Pieter-Jan:

We willen het onze cliënten écht makkelijk maken. Sommigen houden van digitaal contact, anderen verkiezen een persoonlijk gesprek met een kop koffie erbij. Bij Koraal kan het allebei. Technologie is een hulpmiddel, geen doel op zich. Elke cliënt is anders, en die diversiteit omarmen we.

Laat gerust weten of je deze tekst ergens wil publiceren of gebruiken voor je website, interne communicatie of een andere context. Dan kan ik hem nog verder afstemmen op vorm en doelgroep.
2025-04-15 15:52